Tuesday, August 13, 2013

Kasih seorang abang.

Dulu aku sering bergaduh dengannya,
ketika itu aku masih dianggap kecil dari darjah hinggalah aku tingkatan lima 5,
apa yang aku buat pasti mendapat tentangan abang,
abang buat aku marah dengan keputusan dia,
pernah suatu hari aku menjadi terlalu benci pada abang,
abang juga sudah banyak kali memutuskan hubungan cinta aku,
tapi aku tak pernah melawan dan hanya ikut katanya.

Aku ingat lagi,
masa aku ditingkatan satu,
aku telah terlibat dalam kemalangan,
bila ibu bercerita bahawa abang mahu tumbuk dengan pesalah itu,
tatkala itu aku sedar yang abang sayangkan aku,
mungkin abang tak reti nak tunjuk sayangnya tapi aku dapat merasa.

Hari berganti hari,
kami semakin dewasa,
abang sudah tidak marah dengan apa yang aku lakukan,
hanya nasihat yang sering keluar dari bibirnya,
aku juga lihat abang dah banyak berubah ke arah lebih baik,
abang juga sudah tidak menbantah pilihan hati aku,
mungkin pada abang aku sudah besar dan sudah boleh membezakan baik dan buruk,
kini aku sudah mengerti akan apa yang pernah abang buat dulu,
semua yang abang buat bersebab dan ianya untuk kebaikan aku,
TERIMA KASIH ABANG.
adik abang kini sudah besar dan tak lama lagi bakal menjadi Zawjah.

Semalam aku terdengar kisah dari seseorang,
yang hidupnya adik beradik sering dipantau oleh abangnya,
sehinggalah mereka nak mendirikan rumah tangga,
mereka rasa tidak puas hati,
tatkala raya pasti mereka bermaafan,
tapi dendam masih disimpan terhadap abangnya itu,
aku sedih,
kenapa masih ada rasa tidak puas hati walaupun sudah lama bermaafan,
bukankah itu dipanggil dendam?
tidakkah mereka nampak apa yang abang buat adalah untuk kebaikan mereka semua?
kisah abang itu kan tetap dalam ingatan,
tulusnya kasih abang sukar untuk mengerti jika kita tak sedar kebaikan disebalik semua ini.



5 comments:

  1. Abang mahukan yang terbaik untuk adiknye :)

    ReplyDelete
  2. seorang abg yang bertanggungjawab dan melindungi keluarga. abg contoh :)

    ReplyDelete
  3. hai.. salam kenal,
    follower no.15
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete
  4. ye sis..beruntung mereka yang memiliki abang...

    ReplyDelete
  5. walaupun abg garang, tapi tu tnda dia syg... kami adik beradik semua tkut dgn abg sulung... mmg respect aje apa dia kata...

    ReplyDelete

Sila beri pandangan anda.
Bahasa jiwa bangsa.